Mythes over (rij)examens
13 mei 2024- Dit is meteen de meest gehoorde. Examinatoren mogen maar een bepaald aantal leerlingen laten slagen, anders klopt hun slagingspercentage niet meer. Dus als ’s morgens een paar leerlingen geslaagd zijn laat hij je ’s middags beslist zakken. Hoort in de categorie totale onzin. Draai het verhaal eens om. Als hij ’s morgens leerlingen heeft laten zakken zou hij je ’s middags moeten laten slagen ook al kun je er niets van ? Nee hoor, de examinatoren doen juist hun best de leerlingen te laten slagen, zowel omdat een vrolijke kandidaat voor hen ook fijner is dan een treurige als om de wachttijden te verminderen.
- Nog een veel gehoorde. De examinatoren laten zoveel leerlingen zakken omdat het CBR geld moet verdienen. Ook dat is niet waar. Ze houden zich bezig met de verkeersveiligheid. Dus als je veilig en zelfstandig kunt rijden en daarbij de doorstroming niet hindert, slaag je. Bovendien hebben ze met de huidige wachttijden meer werk dan ze aankunnen.
- Je moet overdreven kijken tijdens je examen, anders ziet hij niet dat je goed kijkt. Vooral niet doen. Als je overdreven over je schouder kijkt, kun je niet zien wat er voor je gebeurt. Een examinator heeft voldoende spiegels om te kunnen zien wat je doet. Als je instructeur ziet of je kijkt of niet, ziet de examinator het ook.
- Examinatoren nemen een rookpauze en beginnen daardoor vaak te laat. Klopt niet, in alle jaren dat ik les geef en mijn leerlingen bij examens begeleidt, zijn ze nooit meer dan 1 à 2 minuten te laat begonnen. Meestal is het exact op tijd.
- Als de examinator van te voren vraagt of je wilt praten moet je ja zeggen, want dan is hij in een betere bui. Klopt ook niet. Het praten is alleen bedoeld om de kandidaat zich te laten ontspannen zodat hij een betere rit kan laten zien. Als je niet wilt praten zodat je je beter kunt concentreren is dat voor hen geen enkel probleem. Ze kunnen zoveel met elkaar kletsen als ze maar willen in de pauzes 😉.
- Ik ben geslaagd terwijl ik 70 reed waar ik 50 mocht of ik ben gezakt omdat ik 20 reed waar ik 30 mocht. Dit kan heel goed kloppen. Als je een keer een bord gemist hebt en daardoor te hard rijdt geeft de examinator je een waarschuwing. Rijdt je een tweede keer te hard zak je pas. Dan let je niet goed op de borden. Als je te langzaam rijdt waar je de maximumsnelheid kunt rijden krijg je 2x een waarschuwing. Doe je het dan nog steeds zak je ook. Dan hinder je de doorstroming. Natuurlijk moet je altijd je snelheid aanpassen aan het verkeer. Dus als je een kruising niet goed kunt overzien moet je echt langzamer rijden.
- Om de zenuwen te kalmeren kun je een slokje wodka nemen (dat ruikt niet) of een pilletje nemen. NIET DOEN! Zorg voor een goede voorbereiding, dan ben je een stuk minder zenuwachtig. En als je iets in wil nemen tegen de zenuwen ga dan naar de dokter en probeer het eerst tijdens een les uit voor je het neemt tijdens een examen. Als je er tijdens de les niets van merkt (op dat moment ben je niet echt zenuwachtig) is het goed. Je zult de eerste niet zijn die als een zombie achter het stuur zit omdat hij iets veel te sterks ingenomen heeft.
- Het theorie examen is op bepaalde dagen gemakkelijker. Dan vraag ik voor wie? Wat de een moeilijk vindt is niet wat de ander moeilijk vindt. Bovendien worden de theorie examenvragen willekeurig gehaald uit de enorme database van het CBR.
De eindconclusie blijft: bereid je goed voor op het examen. Neem een theorie cursus. Neem voldoende rijlessen en vraag het examen aan in overleg met je instructeur. Neem een TTT als voorbereiding op het examen. Als je goed voorbereidt bent is de kans om te slagen het grootst.